نحوه گرفتن پلاک پهپاد/ مراحل قدم به قدم تا گرفتن پلاک پهباد

نحوه گرفتن پلاک پهپاد و اخد پلاک برای پهباد و کوادکوپتر ها و هواپیما های بدون سرنشین این چنینی یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکات بعد از خرید این هواپیما های بی نظیر بوده و افرادی که به خرید پهباد ها علاقه داشته یا از این هوایپمای بی نظیر استفاده کرده باید بی شک به آن توجه کرده و از آن استفاده کنند.

نحوه گرفتن پلاک پهپاد

نحوه گرفتن پلاک پهپاد

گرفتن پلاک برای پهباد به طور خلاصه به معنی داشتن مجوزی برای پرواز و استفاده از این هواپیما در هر منطقه ای به حساب آمده و به نوعی اجازه پرواز این وسیله به شما داده میشود که از همین رو یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکات برای افرادی است که این نوع از هواپیما ها به شمار میرود. البته این مورد با توجه به اهمیت بسیار بالایی که داشته از چشم بسیاری دور مانده و حتی افراد کثیری از این موضوع خبر ندارند. یعنی افراد متعددی وجود داشته که پهباد را خریداری کردند اما برای گرفتن و اخذ پلاک آن هیچ تلاشی را صرف نکرده و یا از آن بی خبر بوده اند. به همین سبب تیم ما قصد داشته تا دقیق ترین و بهترین اطلاعات در باره نحوه گرفتن پلاک پهباد و کوادکوپتر ها را به صورت مراحل قدم به قدم برای شما عزیزان بررسی کرده و اطلاعات مفیدی را در مورد این موضوع در اختیار شما عزیزان قرار دهد. پس همراه ما باشید تا به طور کامل نحنوه اخذ و گرفتن پلاک برای هواپیما های بدون سرنشین را زیر ذره بین drdji برده و برای شما عزیزان توضیح دهیم.

پلاک پهباد چیست و چه کارایی دارد؟

در ابتدا و پیش از هر گونه ورود به مراحل اخذ پلاک و محوه گرفتن پلاک پهباد ممکن است برای شما عزیزان و افرادی که از این موضوع اطلاع خاصی نداشته سؤال شود که این مجوز یا به اصطلاح پلاک برای پهباد ها چه کاربردی را دارا بوده و یا دلیل اهمیت بالای آن در چیست که قصد داریم تا در این بخش از مقاله به صورت کامل و شفاف این مجوز را برای شما عزیزان معرفی کنیم.

همانطور که پیش تر نیز خدمت شما عزیزان عرض کردیم یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواردی که می بایست بعد از خرید پهباد برای آن تلاش کرده و نسبت به آن اقدام کنید گرفتن پلاک پهباد می باشد. این موضوع شاید در وحده اول به نظر بی اهمیت و ساده بوده و توجه ویژه ای به آن نشود اما هنگامی که بحث پرواز و یا حتی توفیق پهباد و هواپیمای شما به میان آید بی شک این موضوع اهمیت بسیاری را پیدا خواهد کرد. بله درست شنیدید! نداشتن مجوز یا همان پلاک برای پهباد میتواند باعث شود که مشکلات بسیاری برای شما عزیزان به وجود بیاید که در ادامه به این موارد بهتر میپردازیم.

به طور کلی برای تمامی پهباد ها و کوادکوپتر های برای اهداف مختلف مانند تجاری یا تفریحی نیاز به دریافت پلاک و اخذ این مجوز وجود داشته است که به دو دلیل مهم این مجوز یا همان پلاک به افراد مختلف معرفی میشود. یکی از این موارد داشتن مجوز پرواز و یکی دیگر از این موارد دریافت خسارت حادثه از بیمه و همچنین توانایی بیمه کردن پهباد است. برای اینکه شما عزیزان بتوانید به راحتی از پهباد های خود استفاده کرده و از آن لذت کافی را ببرید باید مجوز پرواز را برای این وسیله هوایی به دست آورید که برای پهباد ها یا کوادکوپتر ها با دارا بودن برد پروازی زیاد این امر از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. در کنار این موضوع همانطور که ذکر شد با گرفتن پلاک پهباد میتوانید هواپیمای خود را بیمه کرده و از طریق این بیمه به راحتی در صورت بروز حادثه، خسارت وارد شده را از شرکت بیمه دریافت کنید و با توجه به حساسیت بالای برخی از پهباد ها این مورد نیز یکی از دلایل مهم و قابل توجه گرفتن پلاک برای پهباد شما عزیزان به حساب می آید.

به طور کلی گرفتن این پلاک یا مجوز برای پهباد ها شماره ثبتی است که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده و به صورت کامل الکترونیکی به نام دستگاه شما ذخیره و ثبت میگردد که باعث میشود دستگاه شما شناخته شده و همچنین از اصالت کالا مطمئن شد. در کنار این موضوع وجود این مجوز برای پهباد و به نوعی گرفتن پلاک برای آن میتواند اجازه پرواز هواپیمای شما را صادر کرده تا بتوانید بدون هیچ مشکلی از دستگاه خود استفاده کنید. با توجه به تمام این موارد میتوان گفت این مجوز یا به اصطلاح پلاک پهباد شما یکی از اصلی ترین عوامل بعد از خرید خود دستگاه بوده که می بایست به آن توجه ویژه ای داشته باشید و همچنین برای اخذ آن اقدام کنید.

این نکته نیز در انتهای این بخش از مقاله لازم به ذکر بوده که تمامی مدل های پهباد یا کوادکوپتر که دارای GPS، دوربین و از همه مهمتر برد پرواز بالایی هستند باید پلاک شده و در صورت عدم پلام گذاری در برخی شرایط به دستور مأمور مربوطه حتی به توقف دستگاه نیز مجبور شده و باید هواپیمای خود را تحویل بدهید حتی اگر به هدف تفریح آن را خریداری کرده باشید.

حال که به طور کامل با اهمیت و ارزش بالای گرفتن پلاک پهباد و اخذ مجوز برای هواپیمای خود آشنا شده اید بهتر است تا هرچه سریعتر به سمت اصل مطلب رفته و در مورد نحوه گرفتن پلاک برای پهباد به صورت قدم به قدم با شما عزیزان صحبت کنیم تا بتوانید به راحتی از این مجوز مهم بهره مند شده و از آن استفاده کنید تا با خیالی آسوده تر و همچنین به راحتی از دستگاه پهباد خود بهره ببرید.

روند کلی گرفتن پلاک پهباد

برای گرفتن پلاک پهباد و اخذ این مجوز مهم که پیش تر و در بالا در باره اهمیت آن کامل با شما عزیزان صحبت کردیم باید مراحل معین و مشخصی را طی کرده وو پیش بروید تا در نهایت به هدف اصلی خود رسیده و بتوانید به راحتی از پهباد یا پرنده بدون سرنشین خود استفاده کنید. در ابتدا شما باید مشخص کنید که پهباد یا دستگاه شما از شرکت یا نمایندگی یا حتی فروشگاهی معتبر به صورت آکبند و نو خریداری شده یا پهباد شما به صورت دست دوم و از شخصی خریداری شده است چرا که نوع گرفتن پلاک برای این دو نوع خرید متفاوت بوده و حدودا دو روش متفاوت را در پیش دارد که در این قسمت از مقاله به طور کامل به هر دو روش موجود خواهیم پرداخت. اما به طور کلی برای اینکه شما بتوانید به راحتی به گرفتن پلام برای پهباد خود برسید باید در ابتدا وارد سایت uas.cao.ir شوید. این سایت درگاهی رسمی و اصلی ترین راه برای ثبت پهباد و کسب مجوز استفاده از آن بوده که به طور مستقیم به سازمان هواپیمایی کشور متصل بوده و به نوعی به این سازمان نسبت داده میشود.

فایل راهنمای کامل دریافت پلاک پهباد

پلاک کردن پهپاد 

بعد از ورود به این سایت شما باید  برخی شامل کارت شناسایی یا همان کارت ملی و شناسنامه به همراه یک قطعه عکس پرسنلی ۳ در ۴ را به همراه داشته و از با این مدارک پیش بروید. در کنار مدارک خود مدارک وسیله یا همان پهبادی که خریداری کرده اید را نیز باید به همراه داشته و از آن نیز استفاده کنید که برای اطلاعات هرچه بیشتر میتوانید به سایت uas.cao.ir رفته و از صفحه اصلی سایت، اطلاعات لازم و تکمیلی را دریافت کرده و بیشتر در جریان این موارد قرار بگیرید.

با ورود به سایت ذکر شده باید در ابتدا حساب کاربری خود را ساخته و از طریق این حساب به ادامه فعالیت های خود در سایت برای گرفتن پلاک پهباد خود اقدام نمایید. برای ساختن این حساب کاربری باید اطلاعاتی در رابطه با مالک پهباد و همچنین خود دستگاه در مکان های مشخص شده یا به اصطلاح فیلد ها وارد شود که این کار نیز برای شما عزیزان کاملا رایگان خواهد بود. این روند با استفاده از مدارکی اعم از کارت ملی و شناسنامه انجام میگیرد که باید عکس یا پیرینت آنها را در فرایند هایی جداگانه وارد کرده و در سیستم ثبت کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات تعهد نامه ای به شما نشان داده شده که با خواندن مفاد آن و همچنین داشتن موافقت باید این تعهد نامه را تأیید کرده و سپس به ادامه روند پلاک کردن پهباد خود بپردازید.

بعد از این مورد اطلاعات شما توسط کارشناس سازمان مورد بررسی قرار گرفته و بعد از تأیید آن میتوانید به ادامه مراحل خود پرداخته و پیش بروید که مرحله بعدی پیش روی شما ثبت اطلاعات پهباد است. این اطلاعات به طور کلی اطلاعات مورد نیاز شما در این بخش اعم از مدل پهباد، رنگ، شماره سریال رادیو کنترل، شرکت سازنده، فرکانس پروازی و وزن آن بوده که در کنار این موضوعات باید عکس هایی از زوایای مختلف از پهباد گرفته و در سیستم بارگذاری کنید. از جمله مهم ترین نکات در زمان ثبت اطلاعات پهباد شما این موضوع بوده ه پهباد از داخل ایران خریداری شده یا از خارج کشور که باید خدمت شما عزیزان عرض کنیم روند و مراحل کمی متفاوت تری را در بر دارد.

پلاک پرنده

اگر که پهباد شما عزیزان از خارج از ایران خریداری شده باشد، میبایست برای سازمان اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما دارای مجوز ورود به کشور بوده تا به عنوان کالای قاچاق شناخته نشود که در کنار این مورد باید فاکتور خرید از شرکت خارجی نیز حتما در اختیار داشته باشید و برای ارائه به سازمان آن را آماده کنید. در صورت داشتن این دو مورد مهم شما میتوانید پهباد خارجی خود را در کشور پلاک کرده و از آن استفاده کنید.

بعد از ورود این اطلاعات به طور کامل، تمام موارد وارد شده توسط کارشناسان مرتبط مورد بررسی قرار گرفته و ارزیابی میشود و در صورت عدم داشتن مشکلی به مرحله بعدی گرفتن پلاک پهباد خود هدایت میشوید که در این مقطع باید مبلغی حدودا به مقدار ۴۰۰ هزار تومان را پرداخت کنید که این موضوع مرحله نهایی گرفتن پلاک پهباد شما به حساب می آید و بعد از تمام اطلاعات به کارشناسان سپرده شده تا بعد از بررسی های لازم مدارک شما را تأیید و یا رد کرده که در صورت پذیرش، نهایتا بین ۲ الی ۳ هفته زمان میبرد تا پلاک پهباد شما در غالب پیامک براییتان ارسال شده و بتوانید از آن استفاده کنید تا به صورت رسمی پهباد شما به عنوان هواپیمایی غیر نظامی و بدون سرنشین ثبت شود.

در کنار این پیامک با توجه به آدرس و کد پستی که در ابتدای شروع به کار در سایت در اختیار سازمان گذاشتید، هولوگرامی برای شما عزیزان ارسال شده تا بتوانید به راحتی از پهباد خود استفاده کنید اما نکته مهم در قبال این هولوگرام این بوده که بعد از گرفتن پلاک پهباد و رسیدن هولوگرام باید آن را روی پهباد قرار داده و بچسبانید که به نوعی نقش پلاک را برای پهباد شما بازی میکند. این برچسب یا هولوگرام باید همواره همراه دستگاه شما بوده تا در صورت نیاز بتوان آن را پیگیری و بررسی کرد که این مورد یکی از نکات مهم پس از گرفتن پلاک برای پهباد شما به حساب می آید.

بعد از طی کردن تمام این موارد شما به صورت رسمی توانسته اید پلاک پهباد خود را اخذ کرد و از این مجوز به راحتی استفاده کنید. البته نکات و دانستنی های تکمیلی بسیاری در باب این روند وجود داشته که به طور کامل و در بخشی جداگانه آنها را بررسی کرده و بهترین اطلاعات را در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم تا با دانسته هایی کافی و کامل به اخذ پلاک برای پهباد خود بپردازید.

نکات مهم در فرایند نحوه گرفتن پلاک پهپاد

یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکاتی که باید خدمت شما عزیزان عرض کرده و به آن توجه داشته باشید این موضوع به شما رفته که پلاک پهباد به نام تنها یک فرد قابلیت ثبت را دارا بوده و بعد از ثبت تمام مسئولیت های استفاده از این دستگاه به عهده ایشان خواهد بود. در کنار این مورد این موضوع را نیز باید در نظر داته باشید که غالبا پلاک ها به صورت شخص حقیقی ارائه داده شده و یا به اصطلاح ثبت میشود اما اگر برای شرکت یا ارگان خاصی مد نظر دارید تا پهباد را تهیه کنید باید این دستگاه را به نام مدیرعامل شرکت زده و از اطلاعات وی استفاده کنید.

در کنار این مورد که نیاز بود تا خدمت شما عزیزان و همراهان گرامی دکتر دی جی آی عرض کنیم، نکات و موارد دیگری نیز وجود داشته که در روند گرفتن پلاک پهباد خود بهتر است از آنان با خبر باشید که در ادامه همین بخش آن ها را نیز بررسی میکنیم.

  • فقدان یا سرقت پهباد: اگر چنانچه بعد از گرفتن پلاک برای پهباد خود، دستگاه شما دچار فقدان شد و از آن خبری نداشتید و یا حتی پهباد از شما دزدیده شد باید در اسرع وقت اعلام سرقت دستگاه خود را به نیروی های انتظامی و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری به صورت کتبی و یا حضوری انجام داده و این کار را حتما انجام دهید. به دلیل اینکه در سیستم سازمان هوایی دستگاه به نام شنا ثبت شده اگر هر اقدام غیرقانونی و حتی قانونی و به طور کلی هر فعالیتی توسط این پهباد به نام شما ثبت خواهد شد و شما به نوعی تا قبل از اعلام سرغت مسئولیت تمام اتفاقات را بر عهده دارید. بسیاری از هموطنان عزیز به دلیل عدم آگاهی در این بارهخ دچار مشکلات و اتفاقات تلخ ناخواسته ای شده که از آن ها بی خبر بودند پس این موضوع را فراموش نکنید.
  • مفهوم و کارایی اصلی پلاک پهباد: بسیاری از افرادی که برای گرفتن پلاک پهباد خود اقدام میکنند به دلیل اینکه تصور میکنند با داشتن این گواهینامه تمام فعالیت های ممکن با پهباد را میتوانند انجام دهند که یکی از آن ها بهره برداری های غیر تجاری یعنی پرواز بر سطح برخی مناطق شهر و همچین استفاده در برخی شرایط است که باید در این مقطع از مقاله خدمت شما عزیزان عرض کنیم که این گواهی یا به اصطلاح پلاک تنها نشان دهنده ثبت شدن دستگاه شما در سیستم سامانه هوایی کشور بوده و تا زمانی که گواهینامه مهارت پرواز(مخصوص هواپیما های بدون سرنشین و کوچک) را دریافت نکرده باشید هرگونه بهره برداری غیر تجاری از دستگاه برای شما جرم محسوب شده و باید به این نکته توجه بسیاری را بکنید.
  • ایجاد تغییرات ظاهری در دستگاه: به دلیل اینکه در ابتدا تمام مشخصات ظاهری و فنی دستگاه شما در سیستم سایت ثبت و ظبط میگردد اگر که قصد داشتید تغییری در سیستم ظاهری دستگاه مانند رنگ، طرح روی قاب ها و هر چیز دیگر اعمال کرده و یا اگر دستگاه شما دچار مشکل شد و مجبور شدید دست به تعمیر پهباد خود بزنید و قطعه ای در ظاهر آن را تغییر دهید باید پس از انجام این کار به سازمان هواپیمایی کشور اطلاع داده و آن ها را از این موضوع با خبر کنید. اگر در زمانی فردی یا مأموری بخواهد استعلام پهباد شما را از سیستم گرفته و ثبت بودن یا نبودن آن را چک کند، به دلیل اینکه شما تغییری ایجاد کرده اید و این تغییر را گزارش ندادید عدم تناسب اطلاعات سیستم با دستگاه شما باعث میشود تا در مقاطعی دستگاه و پهباد شما حتی توقیف شود و اجازه استفاده از آن را نداشته باشید پس بهتر است این نکته را هم در دسته نکات مهم و قابل توجه خود قرار دهید.

مقایسه دوربین مویک ایر ۳ با مویک ایر ۲ اس

تمام این نکات لازم به ذکر بود تا به طور کامل بتوانیم قوانین و مقررات لازم برای اینکه شنا عزیزان بتوانید به راحتی برای گرفتن پلاک پهباد خود اقدام کرده و بعد از گرفتن به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید و با مشکلی مواجه نشوید. اما شاید تا اینجای مقاله و با خواندن این بخش سوالی برای شما پیش ‌آمده باشد که اگر پهباد را از شخص مشخص و دست دوم خریداری کنیم چگونه میتوانیم پلاک بزنیم یا برای گرفتن پلاک پهباد دسته دوم که قبلا به نام فرد دیگری پلاک شده راه های متفاوتی در میان است؟ این سوال یکی از مهم ترین و اصلی اریت معضل ها و مشغله های ذهنی افراد مختلف بوده که در روند اخذ پلاک برای پهباد میتواند آنها را به فکر فرو ببرد که از همین رو ما قصد داریم تا در ادامه این بخش از مقاله در بخشی مجزا به طور کامل به این موضوع نیز بپر دازیم تا شما عزیزان بتوانید با خیالی راحت از این موضوع با خبر شده و به گرفتن پلاک برای پهباد خود اقدام کنید پس همراه ما باشید.

همه چیز در باره گرفتن پلاک پهباد های دست دوم یا پلاک شده

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد یکی از اصلی ترین معضلات و درگیری های ذهنی افراد در رابطه با گرفتن پلاک پهباد این موضوع بوده که چگونه برای پهباد دست دوم پلاک تهیه کرده و آن را در سامانه ثبت کنیم یا حتی در صورتی که پهباد قبلا پلاک شده باشد امکان این موضوع وجود دارد که دوباره پلاک برای آن تهیه کنیم؟ که پاسخ این سوال مثبت است. به طور کلی شما باید برای هر وسیله ای که تحت عنوان پهباد خریداری میکنید می بایست برای استفاده بدون مشکل و راحت دستگاه خود را به نام خود پلاک کرده و هولوگرام شخصی خود را دریافت کنید تا برای پیگیری به راحتی بتوان مشخصات شما و پهباد شما را مورد بررسی قرار داد.

اما به طور کلی پهباد های دسته دوم به دو نوع متفاوت دارند:

۱. پهباد هایی که قبلا پلاک دریافت کرده و پلاک دارند

۲. پهباد هایی که توسط صاحب قبلی خود پلاک گذاری نشده اند

بطور کلی هنگامی که شما پهبادی دست دوم را چچه از فروشگاه و یا حتی از فردی حقیقی خریداری میکنید باید برای گرفتن پلاک آن اقدام کنید. بدون شک این امر برای شما بسیار واجب بوده و طبق گفته های تا به اینجای مقاله یکی از اصلی ترین اقدام ها بعد از خرید پهباد به شما میرود. اگر پهباد دسته دوم شما به طور کلی تا به حال پلاک نگرفته باشد که میتوانید به سادگی و به راحتی طبق دستور العمل از آن را در سامانه ثبت کنید. اما اگر این پهباد پلاک شده به شما تحویل داده شود باید فکری به حال انتقال مالکیت آن بکنید. به طوری که می بایست شما عزیزان به سایت سازمان هواپیمایی کشور که تا به اینجا چند بار آدرس آن را ذکر کرده ایم مراجعه کرده و از طریق بخش نقل و انتقالات از این کار را انجام دهید. البته باید این مورد را نیز در نظر بگیرید که این بخش از سایت در بیشتر مواقع کند و یا خارج از دسترس بوده و شما شاید در صورت رجوع به این بخش نتوانید به  راحتی از آن استفاده کنید. به همین دلیل باید در هنگام استفاده از پهباد مباهی نامه یا قرارداد شما برای خرید پهباد را به همراه داشته باشید تا به نوعی مجوز پرواز دستگاه شما به حساب آید و سپس بعد از اینکه بخش ذکر شده در دسترس قرار بگیرد باید هرچه سریعتر به انتفال مالکیت هواپیمای خود اقدام کنید.

مجوز پرواز کوادکوپتر

جمع بندی و نکات تکمیلی

با توجه به گفته ها و نکات گفته شده تا اینجای مقاله گرفتن پلاک پهباد یکی از اصلی ترین و مهم ترین فعالیت های هر فردی بعد از خرید پهباد باید انجام دهد به حساب می آید. چرا که همانطور که ذکر شد برای داشتن مجوز پرواز و همچنین رسمی بودن و قابل استفاده شدن دستگاه باید این پلاک را دریافت کرده و همواره از دستگاه خود به راحتی استفاده کنید. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که این روند کاملا رسمی و مهم بوده و پشت گوش انداختن آن میتواند برای شما عزیزان اتفاقات و عواقب جبران ناپذیر و بسیار آزاردهنده را در بر داشته باشد پس بهتر است در اسرع وقت بعد از خرید دستکاه به پلاک کردن آن طبق گفته های ذکر شده بپردازید.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم بهترین و دقیق ترین اطلاعات ممکن را برای شما عزیزان به نمایش گذاشته و در باره آن ها با شما خوبان صحبت کنیم تا در نتیجه بتوانید به راحتی به هدف نهایی خود رسیده و بدون بروز مشکلی از پهباد یا کوادکوپتر خود استفاده کنید و در آخر باید خدمت شما همراهان همیشگی دکتر دی جی آی عرض کنیم که از همراهی شما تا پایان این مقاله سپاسگزاریم.

خدمات قابل انجام در مجموعه دکتر dji:

  • خرید و فروش محصولات dji
  • تعمیرات انواع کوادکوپتر های dji
  • آموزش تعمیرات کوادکوپتر
  • کارشناسی محصولات کارکرده
  • …………

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *